«Έστ' ήμαρ ότε Φοίβος πάλιν ελεύσεται καί ές αεί έσεται».


Τρίτη 6 Σεπτεμβρίου 2011

Επίλογος για Επίδαυρο



Μια άλλη αναφορά, σχετικά με την Επίδαυρο συναντάμε στον Παυσανία όπου κάνει λόγο για οικοδόμημα όμοιο με πυραμίδα. Σ’ αυτό υπάρχουν ανάγλυφες παραστάσεις αργολικών ασπίδων, που συσχετίζονται με τον Ακρίσιο και τον Προίτο όταν οι δύο τους μάχονταν για την εξουσία του Άργους. Είναι η περίφημη μονομαχία όπου κανείς από τους δύο δεν επέτυχε να επικρατήσει επί του άλλου! Μάλιστα όπως μας πληροφορεί ο Παυσανίας αυτή η μάχη, κατά πως έλεγαν από την παράδοση, είναι η πρώτη όπου χρησιμοποιήθηκαν ασπίδες. 
 Αυτό το κτίσμα λοιπόν είναι αφιερωμένο στους εκεί πεσόντες κατά την διάρκεια εκείνης της μάχης, όπου στην ουσία και εκ των δύο πλευρών οι μαχόμενοι ήσαν ή συμπολίτες ή συγγενείς !!!
Η πυραμίδα για την οποία κάνει λόγο ο Παυσανίας

«’Ερχόμενος δέ ἐξ’ Άργους ἐς τήν  Έπιδαυρίαν ἐστίν οἰκοδόμημα ἐν δεξιᾶ πυραμίδι μάλιστα εἰκασμένον,  ἒχει δέ ἀσπίδας σχῆμα Ἀργολικάς ἐπειργασμένας. Ἐνταῦθα Προίτῳ περί τῆς ἀρχῆς πρός Ἀκρίσιον μάχη γίνεται, καί τέλος μέν ἲσον τῷ αγῷνι συμβῆναί φασι καί ἀπ’ αὐτοῦ διαλλαγάς ὓστερον, ὡς οὐδέτεροι βεβαίως κρατεῖν ἐδύνατο, συμβάλλειν δέ σφᾶς λέγουσιν ἀσπίσι πρῶτον τότε καί αὐτούς καί τό στράτευμα ὡπλισμένους. Τοῖς δέ πεσοῦσιν ἀφ’ ἑκατέρων – πολῖται γάρ καί συγγενεῖς ἦσαν – ἐποιήθη ταύτη μνῆμα ἐν κοινῶ.»  ( Παυσανίας Β’ 25, 7 ). 

Κάτοψη της Πυραμίδας του Ασκληπιείου

Επίσης ο Παυσανίας ( Κορινθιακά 25, 10 ), μας λέει πως κοντά στην Επίδαυρο βρίσκεται η κώμη Λήσσα όπου υπάρχει ναός της Αθηνάς, με ξόανο που καμιά διαφορά δεν έχει από εκείνο της Λάρισας, του Άργους. Πάνω δε από την πόλη, είναι το βουνό Αραχναίο το οποίο παλαιότερα λεγόταν «σάπυς ελάτων» και έχει ονομασθεί έτσι από την εποχή του Ινάχου. Εκεί υπάρχουν και βωμοί του Δία και της Ήρας, όπου προσφέρονται θυσίες όταν χρειάζονται βροχή.
Στην πόλη αυτή πληροφορούμαστε από τον Παυσανία, πως βρίσκονταν τα σύνορα της Αργολίδος με την Επίδαυρο. ( Κορινθιακά 26, 1 ). Ακόμη μαθαίνουμε ότι το απέναντι από την Επίδαυρο νησί, η Αίγινα κατοικήθηκε από Επιδαύριους επί εποχής Δηιφόντη. Τότε καθιέρωσε στους εκεί κατοίκους τα ήθη και έθιμα αλλά και την διάλεκτο των Δωριέων. ( Παυσανίας Κορινθιακά, 29, 5 ).

«…οὐ πόρρω τοῦ Κρυπτοῦ θέατρόν έστι θέας
 ἂξιον, κατά τό Ἐπιδαυρίων μάλιστα μέγεθος και ἐργασίαν τήν λοιπήν, τούτου δέ  οὐ ὂπισθεν ᾠκοδόμηται σταδίου πλευρά μία, ἀνέχουσά τε αὐτή τό θέατρον καί ἀντί ἐρείσματος ἀνάλογον ἐκείνῳ χρωμένη.» ( Παυσανίας, Κορινθιακά 29, 11 ).

Υπάρχει δηλαδή σε μικρή απόσταση από το λιμάνι Κρυπτό της Αίγινας, ένα θέατρο που είναι όμοιο στην κατασκευή και το μέγεθός του, με εκείνο της Επιδαύρου. Πίσω δε από αυτό είναι χτισμένη η μια πλευρά ενός σταδίου, που στηρίζει το θέατρο, αλλά και η ίδια χρησιμοποιεί το θέατρο ως στήριγμα.

 (Παυσανίας 6,1,15)

Ο Παυσανίας μας λέει πως ο Άσιος ο Σάμιος (ποιητής από την Σάμο του 7ου π.Χ. αι. ), είχε γράψει ότι οι Επιδαύριοι με τον Πιτυρέα μετά την παράδοση της Επιδαύρου στον Δηιφόντη και τους Αργείους, βρέθηκαν στην Αττική. Τον Πιτυρέα διαδέχθηκε ο γιός του Προκλής ο οποίος με τους Επιδαυρίους πήγε στην Σάμο όπου δημιούργησαν αποικία. Επί της βασιλείας του γιού του Προκλέους, Λεωγόρου δέχθηκαν την επίθεση των Εφεσίων. Ο Άνδροκλος και οι Εφέσιοι εκστράτευσαν εναντίον τους στο νησί, και μετά από μάχη νίκησαν τους έποικους Επιδαυρίους και τους έδιωξαν από την Σάμο. 
 Στο παρόν απόσπασμα βλέπουμε επίσης την επιβεβαίωση ως προς το γένος του Πιτυρέως το οποίο κατάγεται από τον Ίωνα τον γιό του Ξούθου, όπως παραπάνω έχει εξιστορηθεί.
Ο  αναφερόμενος Άνδροκλος, ήταν γιός του Κόδρου και εποικιστής της Εφέσου και της λοιπής Ιωνίας, όπως  της Αιολίδας γης. Καθιέρωσε εκεί την λατρεία της Δήμητρος και της Αθηνάς και έκανε αιματηρούς αγώνες με τους Κάρες, τους Λέλεγες και τους Σάμιους. Ο τάφος του βρισκόταν στην Έφεσο και το βασιλικό γένος του εκθρονίστηκε από τον τύραννο Πυθαγόρα, όπως μας πληροφορεί το «Λεξικό του Αρχαίου Κόσμου» του Γιάννη Λάμψα, τόμος Α’ σελ. 358.    
Μετά τον Δηιφόντη δεν έχουμε πληροφορίες περί της Επιδαύρου, παρά μόνο από τα ιστορικά χρόνια και μετά. Έτσι σταματάμε την αφήγηση εδώ για να περάσουμε στην γειτονική Τροιζήνα και Ερμιόνη, μια περιοχή που θα έφερνε στο φώς ένα ακόμη ημίθεο τον ήρωα Θησέα!

1 σχόλιο:

  1. Πολύ ενδιαφέρον έχει το έργο της Αλτάνης "ΑΡΡΗΤΟΙ ΛΟΓΟΙ" τόμος Α' με τίτλο: ΕΠΙΔΑΥΡΟΣ ΘΟΛΟΥ ΑΠΟΚΑΛΥΨΙΣ.

    ΕΠΙΔΑΥΡΟΣ=ΔΡΑ ΕΠΙ ΤΗΣ ΑΥΡΟΣ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή