«Έστ' ήμαρ ότε Φοίβος πάλιν ελεύσεται καί ές αεί έσεται».


Τρίτη 14 Μαΐου 2013

ΠΩΣ ΕΛΑΒΕ ΤΗΝ ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΤΗΣ Η ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΤΡΟΙΖΙΝΙΑΣ



Και ερχόμαστε τώρα στην αιτία που έλαβε την ονομασία της η περιοχή. Όπως προαναφέραμε υπήρχαν δυο πόλεις η Υπερεία και η Άνθεια. Όταν πέθανε ο αδερφός του Πιτθέα, ο Τροιζήνας, για να τον τιμήσει ένωσε τις δυο παραπάνω πόλεις σε μια και έδωσε στην νέα αυτή πόλη το όνομα του αδερφού του ώστε από τότε μέχρι και σήμερα ονομάζεται Τροιζήνα:


«… ποθανόντος γρ Τροίζηνος Πιτθες <ς> τν νν πόλιν συναγαγν τος νθρώπους νόμασεν π το δελφο Τροίζηνα, συλλαβν <πέρειάν τε> κα νθ<ει>αν…» ( Παυσανία Κορινθιακά Κεφ. 30, παραγρ. 4 ).
Αξίζει να αναφερθούμε και στο σημείο εκείνο όπου ο Παυσανίας περιγράφει το σημείο ταφής του Πιτθέως, το μνήμα του, πίσω από τον Ναό της Σωτείρας Αρτέμιδας στην Αγορά όπου υπήρχαν και τρείς θρόνοι στους οποίους κάθονταν αυτός και άλλοι δυο κριτές και έκριναν. Ακόμη κοντά στο σημείο αυτό βρισκόταν και το Ιερό των Αρδαλίδων Μουσών όπου έκαναν θυσίες στις Μούσες και τον Ύπνο, τον οποίο θεωρούσαν Θεό και φίλο των Μουσών, όπως μας πληροφορεί ο Παυσανίας. Και  το μέρος αυτό ήταν όπου ο Πιτθεύς δίδασκε την σοφία του:
«πισθεν δ το ναο Πιτθέως μνμά στι, τρες δ π' ατ θρόνοι κενται λίθου λευκο: δικάζειν δ Πιτθέα κα νδρας δύο σν ατ λέγουσιν π τν θρόνων. ο πόῤῥω δ ερν Μουσν στι, ποισαι δ λεγον ατ ρδαλον παδα φαίστου: κα αλόν τε ερεν νομίζουσι τν ρδαλον τοτον κα τς Μούσας π' ατο καλοσιν ρδαλίδας. νταθα Πιτθέα διδάξαι λόγων τέχνην φασί» (Παυσανία Κορινθιακά, κεφ.31, παραγρ. 3).
Ο Πιτθεύς έκανε μια κόρη την Αίθρα η οποία από τον Αιγέα γεννά τον Θησέα ή τουλάχιστον αυτό πίστευαν ο πατέρας της και ο ίδιος ο Αιγεύς !  Ποιος ήταν όμως ο Αιγεύς; Γιός του Πανδίονα του Β’ βασιλιά των Αθηνών με καταγωγή από την γενιά του Εριχθόνιου του γιού της Θεάς Αθηνάς και του Ηφαίστου, ιδρυτή του οίκου των Εριχθονιοδών της Αττικής.

 Περίεργη είναι και η γέννηση του Εριχθονίου, και αξίζει να την αναφέρουμε. Λέγεται λοιπόν πως η Αθηνά είχε παραγγείλει την ασπίδα της στον Ήφαιστο και σαν πήγε να την πάρει εκείνος καταλείφθηκε από πόθο για ‘κείνη με αποτέλεσμα να προσπαθήσει να την βιάσει. Όμως η Αθηνά κατάφερε να τον απωθήσει και το σπέρμα του Ηφαίστου έπεσε πάνω στον μηρό της. Με αηδία η Θεά πήρε μια τούφα από μαλλί το σκούπισε και το πέταξε κάτω στην γη. Το αποτέλεσμα ήταν η γέννηση του Εριχθονίου. Η θεά τον πήρε τον τοποθέτησε σε ένα κάνιστρο και το έδωσε να το φυλάνε οι κόρες του Κέκροπα του Α’ και πρώτου βασιλιά της Αττικής. Η Αθηνά  συμβούλεψε τις κόρες να μην ανοίξουν το κάνιστρο. Και ενώ η Πάνδροσος έμεινε πιστή στην συμβουλή της θεάς  οι άλλες δύο κυριεύτηκαν από περιέργεια και άνοιξαν το κάνιστρο όπου αντίκρισαν το μωρό ζωσμένο από ένα δράκο με αποτέλεσμα να τρελαθούν και να πέσουν από τον βράχο της Ακρόπολης.
«γλαύρ δ κα τας δελφας ρσ κα Πανδρόσ δοναί φασιν θηνν ριχθόνιον καταθεσαν ς κιβωτόν, πειποσαν ς τν παρακαταθήκην μ πολυπραγμονεν· Πάνδροσον μν δ λέγουσι πείθεσθαι, τς δ δύο—νοξαι γρ σφς τν κιβωτόν—μαίνεσθαί τε, ς εδον τν ριχθόνιον, κα κατ τς κροπόλεως, νθα ν μάλιστα πότομον, ατς ρψαι…»( Παυσανία Αττικά, κεφ. 18, κεφ. 2).
Ή ακόμη υποστηρίζεται ότι δηλητηριάστηκαν από το φίδι και πέθαναν. Τον Εριχθόνιο στην συνέχεια η Αθηνά τον μεγάλωσε στο Ιερό και έγινε βασιλιάς των Αθηνών, ο 4ος στην σειρά βασιλεύς. Και από την γενιά αυτού κατάγεται ο Αιγεύς που είναι ο 9ος  βασιλιάς με αρχή όπως προαναφέρθηκε την βασιλεία του Κέκροπα Α’.