«Έστ' ήμαρ ότε Φοίβος πάλιν ελεύσεται καί ές αεί έσεται».


Τετάρτη 29 Ιουλίου 2015

ΜΕΛΑΝΙΠΠΟΣ



Για τον άλλο γιό του Θησέα, τον Ιππόλυτο, από την αμαζόνα Αντιόπη, έχουμε αναφέρει πιο πάνω. Όμως υπήρχε ένας ακόμη γιός του Θησέα, ο Μελάνιππος. Να λοιπόν πως γεννήθηκε αυτός.

οι Ιωξίδες, οι οποίοι δεν έτρωγαν αλλά ούτε και με άλλο τρόπο έβλαπταν τα ασφάραγα, σε ανάμνηση της υπόσχεσης της πρόγονής τους Περιγούνης
 Όταν ο Θησέας συνάντησε στον Ισθμό τον ληστή Σίνη ή Πιτυοκάμπτη τον οποίο τιμωρεί  με τον ίδιο τρόπο που εκείνος θανάτωνε τους άτυχους οδοιπόρους,η κόρη του Περιγούνη, από τον φόβο μήπως  σκοτώσει και αυτήν ο Θησέας, έφυγε και κρύφθηκε σε κάποιους θάμνους, τους ασπαράγους( τα σπαράγια)  και παρακαλούσε εν τη παιδική της αφελεία τα φυτά να την σώσουν  με την υπόσχεση πως αν αυτό γίνει δεν θα πειράξει ποτέ και με κανένα τρόπο, τα φυτά αυτά. Ο Θησέας όμως την φώναζε να βγει υποσχόμενος πως δεν θα της έκανε κακό, αλλά ήθελε να την φροντίζει. Έτσι εμφανίσθηκε η Περιγούνη και πράγματι ο Θησέας την πήρε μαζί του. Από την σχέση αυτή γεννήθηκε ο Μελάνιππος.

 Μετά ο Θησέας πάντρεψε την Περιγούνη με τον Δηϊονέα γιό του Ευρύτου από την Οιχαλία και από αυτόν τον γάμο γεννήθηκε η Δία η γυναίκα του Ιξίονα. 

Ο Μελάνιππος όταν μεγάλωσε έλαβε μέρος στην εκστρατία των Επιγόνων και μάλιστα είχε νικήσει  στο στάδιο, κατά τους αγώνες που έγιναν στην Νεμέα. Γέννησε έναν γιό τον Ίωξο που έφτιαξε αποικία στην Καρία μαζί με τον Όρνυτο. Από αυτόν ονομάσθηκε μια φυλή στην Καρία οι Ιωξίδες, οι οποίοι δεν έτρωγαν αλλά ούτε και με άλλο τρόπο έβλαπταν τα ασφάραγα, σε ανάμνηση της υπόσχεσης της πρόγονής τους Περιγούνης.

«…νακαλουμένου δ το Θησέως κα πίστιν διδόντος ς πιμελήσεται καλς ατς κα οδν δικήσει, προλθε· κα τ μν Θησε συγγενομένη Μελάνιππον τεκε, Δηϊονε δ τ Ερύτου το Οχαλιέως στερον συνκησε, Θησέως δόντος. κ δ Μελανίππου το Θησέως γενόμενος ωξος ρνύτ τς ες Καρίαν ποικίας μετέσχεν· θεν ωξίδαις κα ωξίσι πάτριον κατέστη μήτε κανθαν σφαράγου μήτε στοιβν καίειν, λλ σέβεσθαι κα τιμν…» ( Πλουτάρχου Παράλληλοι Βίοι, Περί Θησέως, κεφ. Η’ παραγρ. 3)
Η Αριάδνη στην Νάξο
Όσο αφορά τους Οινωπίωνα και Στάφυλο που γέννησε η Αριάδνη, λέγεται πως ήταν παιδιά του Διονύσου. Όμως κάποιοι υποστηρίζουν  πως όταν ο Διόνυσος πήρε την Αριάδνη ήταν ήδη έγκυος από τον Θησέα. Περισσότερο λογικό μου φαίνεται να είναι παιδιά του Διονύσου, λόγω ονομάτων τα οποία είναι σχετικά με την ιδιότητα του Διονύσου ως θεός της Αμπέλου και του οίνου, παρά του Θησέως. Πάντως για τον Οινωπίωνα ο οποίος είναι και ιδρυτής της νήσου Χίου, ο Ίων ο Χίος, ο τραγικός ποιητής λέγει για την πατρίδα του πως:

«Την ποτε Θησείδης έκτισεν Οινωπίων…»

Πιθανώς να αισθάνονταν πολύ περισσότερο υπερήφανοι να κατάγονται από ένα Ήρωα, του μεγέθους του Θησέως παρά από τον εύθυμο Θεό Διόνυσο !

Κάπου εδώ σταματά η αναφορά στην Τροιζήνα και το από τα βάθη της προϊστορίας παρελθόν της που σε πολλά σημεία παρατηρείται το αξιόλογο και σπουδαίο της παρουσία της στον Αργολικό χώρο, και ξεκινά μια αναφορά στην Ερμιονίδα, στήν επόμενη ανάρτησή μας.